Wskazówki do prowadzenia ćwiczeń uwagi słuchowej metodą Neuroflow
29-10-2015
Ogólne zasady prowadzenia ćwiczeń
Trening słuchowy wymaga od rodzica wprowadzenia przyjaznej, akceptującej trudności dziecka atmosfery.
Zrozumiałym jest, że początkowo dziecko będzie miało problemy w prawidłowym powtarzaniu słów, zdań, rozumieniu tekstu, zapamiętaniu i powtarzaniu sekwencji dźwięków.
Starajmy się mobilizować dziecko do aktywnej, uważnej pracy, lecz bez nadmiernej presji z naszej strony.
Nie wprowadzajmy nerwowej atmosfery ukierunkowanej na dużą ilość poprawnych odpowiedzi. Prosimy pamiętać, że zawsze, nawet przy idealnie współpracującym dziecku, duża część słyszanych słów/wyrażeń/zdań będzie niezrozumiała dla dziecka, szczególnie na początku terapii.
Zachowanie kontaktu wzrokowego z dzieckiem, uśmiech, akceptująca i motywująca postawa rodzica pozwolą, aby dziecko czerpało największe korzyści z treningu słuchowego.
Jeżeli rodzic podejrzewa, że dziecko nie rozumie znaczenia słowa, które powtórzyło, to należy przed naciśnięciem przycisku "Prawidłowy" lub "Nieprawidłowy" to znaczenie mu wyjaśnić.
Prosimy pamiętać, że następne słowo dziecko usłyszy dopiero po naciśnięciu przycisku "Prawidłowy" lub "Nieprawidłowy" - nie należy sie z tym śpieszyć. Podsumowując - rodzic może regulować tempo ćwiczeń i szczególnie na początku terapii to tempo nie powinno być za szybkie.
Sesja treningowa powinna odbywać się w cichym pomieszczeniu, najlepiej o stałej porze dnia.
Poproś dziecko, aby usiadło naprzeciw Ciebie, tak by nie widziało ekranu komputera.
Upewnij się, że słuchawki założone są prawidłowo, tzn. prawa słuchawka znajduje się na prawym uchu.
Zalecamy oznaczyć widocznie prawą słuchawkę kolorową wstążką lub gumką.
Zasady oceniania poprawności wykonania zadania
Na ekranie będą pojawiały się wyrazy, wyrażenia/zwroty, zdania, które dziecko usłyszy z utrudnieniami w postaci różnorodnych szumów.
Poproś, aby dziecko dokładnie powtarzało usłyszane słowa, wyrażenia/zwroty i zdania.
Po każdym wypowiedzeniu przez dziecko – słowa, wyrażenia/zwrotu, zdania – oceń jego poprawność, klikając na przycisk "Prawidłowy" dla poprawnej odpowiedzi lub "Nieprawidłowy" dla błędnej odpowiedzi.
Za błędne uznajemy:
- wypowiedzenie innego słowa,
- zniekształcenie budowy słowa (np. opuszczanie, przestawianie lub dodawanie głosek),
- zmianę szyku słów w wyrażeniach/zwrotach i zdaniach (zmiana kolejności),
- użycie innego słowa niż w prezentowanym zdaniu.
Przy ocenie nie bierzemy pod uwagę niepłynnie wypowiedzianych słów, wyrażeń/zwrotów, zdań oraz błędów artykulacyjnych (nieprawidłowych wymówień), np. jeśli dziecko wymawia niektóre głoski z deformacją międzyzębową (wsuwając język miedzy zęby) lub zamienia niektóre głoski na wygodne odpowiedniki, np. zamiast „szyba” mówi „syba” lub zamiast „ryba” mówi „lyba”. Tak wypowiedziane słowa, wyrażenia/zwroty, zdania, zaliczamy jako poprawne.
Proszę pamiętać że każdorazowe naciśnięcie przycisku "Prawidłowy" utrudnia następne zadanie i naciśniecie przycisku "Nieprawidłowy" ułatwia następne zadanie.
Każde dziecko indywidualnie reaguje na stawiane przed nim trudne zadania - Jeżeli widzicie Państwo, że po kilku prawidłowych odpowiedziach zadanie dla dziecka jest bardzo trudne, to możecie nacisnąć przycisk "Nieprawidłowy" zanim udzieli ono faktycznie błędnej odpowiedzi - wtedy następne zadanie będzie łatwiejsze.
Ćwiczenia słuchowe Neuroflow
Sesja terapeutyczna zawiera zróżnicowane ćwiczenia, w zależności od wyników diagnozy dziecka.
Znajdziecie w nich Państwo różnorodne ćwiczenia, na przykład:
- rozumienia wyrazów, wyrażeń lub zdań w szumie,
- różnicowania częstotliwości dźwięków,
- różnicowania długości dźwięków,
- powtarzania sekwencji dźwięków, które różnią się wysokością,
- ćwiczenia uwagi słuchowej, w których dziecko słyszy w tym samym czasie inne słowa wyrażenia lub zdania do prawego, a inne do lewego ucha. Niekiedy będą to słowa podobnie brzmiące,
- ćwiczenia doskonalące funkcje fonologiczne, które stanowią bazę do umiejętności poprawnego czytania
- i pisania,
- ćwiczenia, w których dziecko wysłuchuje opowiadanie, wierszyk, zagadkę, które doskonalą uwagę słuchową, słyszenie w hałasie, pamięć słuchową, a przede wszystkim rozumienie słuchanego tekstu - ważne w szkole funkcje słuchowe.
Sesja terapeutyczna
Ćwicząc z dzieckiem należy dokładnie odczytywać polecenia, które pojawiają się na ekranie komputera. Osoba prowadząca ćwiczenie widzi na ekranie to, co słyszy dziecko w słuchawkach. Jedynym wyjątkiem jest treść opowiadania/wiersza/zagadki, która jest prezentowana w słuchawkach tylko dziecku i nie jest widoczna na ekranie. Jeśli osobie ćwiczącej z dzieckiem zależy na wspólnym słuchaniu opowiadania/wiersza, można to zrobić z użyciem drugich słuchawek, poprzez rozdzielacz sygnału AUX, np. takim jak na zdjęciu obok.
Na koniec wiersza/opowiadania/zagadki, lektor przeczyta dwa lub trzy pytania, na które dziecko powinno udzielić odpowiedzi. Aby dziecko usłyszało te pytania, naciśnij przycisk " Prawidłowy". Po udzieleniu odpowiedzi
zaznacz, czy odpowiedź jest prawidłowa lub nieprawidłowa. Jeśli nie słuchacie Państwo razem z dzieckiem opowiadania/wiersza, wówczas na ekranie, będzie widoczna sugerowana poprawna odpowiedź (w niektórych zagadkach istnieje kilka dopuszczalnych poprawnych odpowiedzi). By po udzieleniu odpowiedzi na pytania związane z opowiadaniem przejść do kolejnego ćwiczenia, jakim jest wierszyk lub zagadka, należy nacisnąć przycisk " zapisz wynik". Po zaznaczeniu prawidłowej, bądź nieprawidłowej odpowiedzi na pytanie do ostatniego ćwiczenia, należy nacisnąć na przycisk "zapisz wynik", co zakończy sesję terapeutyczną.
JAK WYKONYWAĆ ĆWICZENIE FPT?
Jednym z ciekawszych, dla niektórych dzieci trudniejszym, jest ćwiczenie FPT.
Warto przygotować dziecko do wykonania tego ćwiczenia, demonstrując mu dźwięki za pomocą dwóch przycisków oznaczonych „wysoki” i „ niski” i jednocześnie prawidłowo je nazywając. Można kilkukrotnie w wolnym tempie zaprezentować sekwencję trzech dźwięków, np.: wysoki, wysoki, niski lub niski, wysoki, niski lub niski, wysoki, wysoki.
Najpierw wypowiadamy słownie sekwencję, a następnie ją „wygrywamy” dziecku, używając dwóch przycisków ("wysoki" i "niski" ).
Podobnie z ćwiczeniem DPT, lecz tu mamy dźwięki: długie i krótkie, które prezentujemy za pomocą dwóch przycisków: "krótki" i "długi".
JAK WYKONYWAĆ ĆWICZENIE DLF?
Dzieci starsze napotkają w treningu ćwiczenia DLF.
W trakcie ćwiczenia będzie słychać powtarzany dźwięk podstawowy (nieistotny) i na tym tle, co jakiś czas, dźwięk o nieco wyższej częstotliwości (dźwięk istotny).
W ćwiczeniu DLF zadaniem pacjenta jest naciskać na przycisk spacji, gdy usłyszy dźwięk o częstotliwości wyższej (bodziec istotny) niż dźwięk podstawowy, który powtarza się w tle (bodziec nieistotny).
Dziecko nie powinno patrzeć na ekran podczas ćwiczenia!
Pierwsze kilka dźwięków to bodźce nieistotne, by utrwalić w pamięci dźwięk podstawowy, na który nie trzeba reagować. Przy każdym poprawnym wykryciu dźwięku istotnego, różnica wysokości dźwięku w następnej próbie będzie mniejsza i zadanie będzie trudniejsze. Przy błędnej odpowiedzi różnica wysokości dźwięku ponownie się zwiększy.
Przed rozpoczęciem ćwiczenia, warto zaprezentować dziecku, jak brzmi bodziec istotny i bodziec nieistotny, używając przycisków po lewej stronie ekranu.
Bodźce istotne będzie słychać najczęściej co 3 do 5 bodźców nieistotnych.
W ostatniej fazie ćwiczenia (weryfikacja) zadanie dla dziecka jest takie samo, tylko różnica pomiędzy bodźcami jest najmniejsza, jaką udało się dziecku wykryć w poprzedniej fazie ćwiczenia i jest stała. Jeżeli ćwiczący wykryje ponad połowę z tych bodźców, to wynik ćwiczenia jest dobry.
Trening fonologiczny Neuroflow
Celem tego treningu jest poprawa funkcji fonologicznych, które są fundamentem prawidłowego czytania i pisania. Podczas terapii dziecko doskonali umiejętności syntezy i analizy słuchowej, świadomość fonologiczną, różnicowanie dźwięków mowy oraz pamięć i uwagę słuchową.
Na ekranie będą pojawiały się pseudosłowa, sylaby, sekwencje słów, liczb i zagadki.
Zadaniem dziecka jest powtarzanie usłyszanych pseudosłów, sylab, dokonywanie operacji na cząstkach fonologicznych/sylabach.
Po każdym wypowiedzeniu przez dziecko pseudosłowa, sylaby, rozwiązaniu zagadki – oceń ich poprawność, klikając na przycisk "Prawidłowy" dla poprawnej odpowiedzi lub "Nieprawidłowy" dla błędnej odpowiedzi.
Za błędne uznajemy:
- wypowiedzenie innego pseudosłowa
- zniekształcenie budowy pseudosłowa (np. opuszczanie, przestawianie lub dodawanie głosek),
- zmianę kolejności sekwencji powtarzanych słów, liczb
- opuszczenie słowa, liczby w proponowanej sekwencji.
Przy ocenie nie bierzemy pod uwagę niepłynnie wypowiedzianych pseudosłów, słów, liczb oraz błędów artykulacyjnych (nieprawidłowych wymówień), np. jeśli dziecko wymawia niektóre głoski z deformacją międzyzębową (wsuwając język miedzy zęby) lub zamienia niektóre głoski na wygodne odpowiedniki, np. zamiast „sześć” powie „seść” lub zamiast „cztery” powie „ctely”. Tak wypowiedziane słowa zaliczamy jako poprawne.
W sytuacji gdy wystąpiły niespodziewane czynniki zewnętrzne, które utrudniły lub uniemożliwiły dziecku zrozumienie prezentowanego materiału słownego, np. dodatkowy hałas, kichnięcie itp. możliwe jest jednokrotne powtórzenie ostatniego słowa/wyrażenia/zdania. Możliwość ta dotyczy również ponownego wysłuchania wiersza i opowiadania, ale tylko bezpośrednio po jego wysłuchaniu tzn. przed wysłuchaniem pytań.
Nie należy nadużywać tej możliwości jaką daje program.
Na koniec niektórych ćwiczeń ukaże się wynik (puchar), będący podsumowaniem wyników dziecka. Te cząstkowe wyniki są względne i służą wyłącznie zwiększeniu motywacji dziecka do ćwiczeń. Z reguły są słabe na początku terapii i nie odzwierciedlają poziomu funkcji słuchowych. Do oceny pucharowej nie są wliczane są odpowiedzi po opowiadaniu/wierszu/zagadce. Do Państwa decyzji pozostawimy, czy pokazywać dziecku puchar czy nie. Na koniec każdej sesji program poinformuje Państwa, że wszystkie ćwiczenia przygotowane na dany dzień zostały wykonane.
Sesje terapeutyczne wykonujemy 3 razy w tygodniu, w tym jedna z nich obowiązkowo w weekend.
Gdyby terapia zablokowała się w trakcie ćwiczeń, prosimy:
Sprawdzić, czy pracujesz na dedykowanej przeglądarce Chrome lub FireFox.
Sprawdzić, czy wyłączony jest Ad Block (blokada reklam).
Wyczyścić pliki ciasteczka (cookie), wyczyść dane przeglądania (w przeglądarce).
Jeśli napotkacie Państwo trudności podczas treningu słuchowego, pojawią się pytania, trudności techniczne, radzimy zajrzeć do zakładki „Częste pytania", być może tam znajdziecie Państwo odpowiedź. Jeśli nie, wtedy prosimy kontaktować się bezpośrednio z Państwa terapeutą prowadzącym, który udzieli Państwu pomocy.
UWAGA! Dziecko z wadą wymowy, które uczęszcza na ćwiczenia logopedyczne, nie powinno przerywać terapii logopedycznej w czasie treningu Neuroflow.